Η Αλεξανδρούπολη δείχνει τον δρόμο — Εκεί όπου το ποδήλατο ανήκει.

Πρόσφατα, στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, ο δημοσιογράφος Μάνος Χαραλαμπάκης έθεσε ένα θέμα που αφορά όλες τις ελληνικές πόλεις: τον τρόπο που σχεδιάζονται και υλοποιούνται οι ποδηλατόδρομοι. Όπως πολύ εύστοχα παρατηρεί, «ο τρόπος που κατασκευάζονται σήμερα σε δευτερεύοντες δρόμους, στενάκια, ακόμη και πεζοδρόμια τους καταδικάζει σε αχρηστία. Τέτοιοι ποδηλατόδρομοι αργά ή γρήγορα θα οδηγηθούν σε αποτυχία».

Και συνεχίζει με μια φράση που συνοψίζει την ουσία της Βιώσιμης Κινητικότητας:

«Σε όλες τις μεγάλες πόλεις και τις προηγμένες ποδηλατικά, οι ποδηλατόδρομοι βρίσκονται δίπλα στις λεωφόρους, ακριβώς στο πλάι των υπολοίπων οχημάτων. Όχι κρυμμένοι και περιθωριοποιημένοι».

Αυτή ακριβώς τη φιλοσοφία έχει υιοθετήσει εδώ και χρόνια η Αλεξανδρούπολη, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι το ποδήλατο δεν είναι μέσο αναψυχής, αλλά βασικό εργαλείο μετακίνησης.
Μια πόλη που σχεδιάζει με συνέπεια, όραμα και περιβαλλοντική ευαισθησία — μια πόλη που δείχνει τον δρόμο για την Ελλάδα του αύριο.

Ποδήλατο στο επίκεντρο της πόλης

Η Αλεξανδρούπολη είναι ίσως η μόνη ελληνική πόλη που έχει καταφέρει να εντάξει το ποδήλατο
εκεί που πραγματικά ανήκει: στις λεωφόρους και στους βασικούς οδικούς άξονες.
Από την 14ης Μαΐου και την Ιωακείμ Καβύρη, μέχρι τη Λεωφόρο Δημοκρατίας και το παραλιακό μέτωπο, την Εθνικής Αντιστάσεως, την Παπαναστασίου, τη Θράκης, την Ανδρονίκου, την Αγίου Δημητρίου και ακόμη μέχρι το μικρό περιφερειακό, το δίκτυο ποδηλατοδρόμων ενώνει γειτονιές, σχολεία, πλατείες και παραλία.

Πρόκειται για μια ενιαία, συνεκτική υποδομή που δεν περιορίζεται σε αποσπασματικά τμήματα, αλλά δημιουργεί πραγματικές συνδέσεις για την καθημερινότητα των πολιτών.
Οι ποδηλατόδρομοι βρίσκονται εκεί όπου υπάρχει ζωή, κυκλοφορία και ανάγκη. Εκεί που το ποδήλατο μπορεί να σταθεί ισότιμα, να διεκδικήσει χώρο και να αλλάξει τη νοοτροπία των μετακινήσεων.

Αριθμοί που δείχνουν πρόοδο

Σήμερα, η πόλη μας διαθέτει 9,5 χιλιόμετρα υφιστάμενων ποδηλατοδρόμων, ενώ περίπου 4 χιλιόμετρα βρίσκονται ήδη σε φάση κατασκευής.
Οι μελέτες για την επέκταση του δικτύου είναι ολοκληρωμένες, ενώ σύμφωνα με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), προβλέπονται 20 χιλιόμετρα συνολικών ποδηλατοδρόμων, εκ των οποίων 19,7 χιλιόμετρα έχουν ήδη ενταχθεί στα προτεινόμενα έργα του Κανονιστικού Ταμείου Κινητικότητας (ΚΤΚ).

Δεν πρόκειται απλώς για τεχνικό έργο υποδομής, αλλά για μια βαθιά αλλαγή νοοτροπίας.
Η επιλογή να δημιουργηθούν ποδηλατόδρομοι στις λεωφόρους δείχνει πολιτική βούληση και περιβαλλοντικό όραμα: να μπει το ποδήλατο στον πυρήνα της ζωής της πόλης, δίπλα στα αυτοκίνητα, δίπλα στους ανθρώπους, μέσα στην καθημερινή κίνηση.

Η ορατότητα του ποδηλάτου είναι δύναμη


Όπως σημειώνει και το άρθρο 
στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, το ποδήλατο πρέπει να είναι παρόν, ορατό, ισότιμο.
Μόνο όταν το ποδήλατο συνυπάρχει με την υπόλοιπη κυκλοφορία μπορεί να αλλάξει τη νοοτροπία των οδηγών και να εμπνεύσει περισσότερους πολίτες να το χρησιμοποιήσουν.
Ένας ποδηλατόδρομος που περνά μέσα από τη λεωφόρο δεν είναι απλώς μια τεχνική λύση — είναι μια πράξη πολιτισμού. Είναι η ορατή απόδειξη ότι η πόλη επιλέγει να αναπνέει καλύτερα, να κινείται πιο ήσυχα και να φροντίζει το περιβάλλον της.

Η Αλεξανδρούπολη ακολουθεί τον δρόμο που έχουν χαράξει εδώ και χρόνια οι ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις —το Άμστερνταμ, η Κοπεγχάγη, το Λονδίνο, το Βερολίνο, η Βαρκελώνη, το Στρασβούργο, το Βανκούβερ.
Δεν αντιγράφει, αλλά προσαρμόζει και υλοποιεί ένα μοντέλο βιώσιμης πόλης που σέβεται τον πολίτη και το περιβάλλον.

Η βιώσιμη κινητικότητα ως καθημερινή πράξη

Η βιώσιμη κινητικότητα στην Αλεξανδρούπολη
δεν είναι θεωρία, ούτε επικοινωνιακό σύνθημα.
Είναι πράξη, καθημερινότητα, πολιτική επιλογή.
Κάθε ποδηλατόδρομος, κάθε μέτρο ασφαλούς διαδρομής για τους ποδηλάτες, κάθε νέα σύνδεση με σχολεία και δημόσιους χώρους, είναι ένα μικρό αλλά ουσιαστικό βήμα προς μια πόλη πιο ανθρώπινη, πιο πράσινη, πιο φιλική.

Η Αλεξανδρούπολη πρωτοπορεί.
Δείχνει ότι ακόμα και σε μια ελληνική περιφερειακή πόλη, όταν υπάρχει όραμα και συνέπεια, μπορούμε να πετύχουμε αυτό που σε άλλες χώρες θεωρείται αυτονόητο: να βάλουμε το ποδήλατο στο κέντρο της ζωής μας.

Η Αλεξανδρούπολη δείχνει τον δρόμο.
Μια πόλη που κινείται μπροστά — με σεβασμό, με όραμα και με ποδήλατο. 🚴‍♀️🌿

Ναϊτίδης Ν. Ιωάννης
Αντιδήμαρχος Καθημερινότητας,
Τεχνικών Έργων και Πολεοδομίας
Δήμου Αλεξανδρούπολης

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ανασκόπηση της εβδομάδας !

Κεραίες κινητής τηλεφωνίας:Αλήθεια και Μύθος (βίντεο)

H #ανασκόπηση της εβδομάδας.